INTERVJU: Paolo Pininfarina - ime za vrhunski dizajn

Na svetskoj sceni, prisutan je veliki broj proizvođača, čije je ime garancija za dobar, kvalitetan, perfektno dizajniran, jednom rečju vrhunski proizvod. Ali kada bi trebalo izdvojiti dizajn studio koji pruža istu garanciju, a pri tom aktivno učestvuje u stvaranju savremenog potrošačkog društva gotovo čitav vek, samo po sebi nameće se ime Pininfarina.

Priča o dizajnerskom studiju Pininfarina je priča o porodici, entuzijazmu i vizonarskoj energiji, koja počinje još 1920. godine, kada je dvadesetsedmogodišnji Batista Farina, poznat po nadimku Pinin (Battista ''Pinin'' Farina), otputovao u Sjedinjene Američke Države i ''zarazio'' se duhom industrijskog razvoja i napretka. Zato je 1930. godine u Torinu osnovao firmu ''Karocerija Pinin Farina" (''Carrozzeria Pinin Farina). Do početka II svetskog rata ostvario je uspešnu saradnju sa proizvođačima automobila, kao što su Lanča i Alfa Romeo, a privukao je pažnju i nekih američkih kompanija.

Beogradska javnost imala je čast i zadovoljtvo da o zanimljivoj istoriji, starim i novim poduhvatima ovog dizajnerskog giganta, čuje nešto više od Paola Pininfarine, unuka čuvenog Batiste ''Pinina'' Farine, koji je u Beograd došao da bi predstavio Morfozis (Morphosis), ekskluzivnu liniju kupatilskih sanitarija, koju je studio Pininfarina dizajnirao za Jakuci (Jacuzzi). Bez lažne skromnosti, govorio je o kreiranju korporativnog imidža, dizajnu, odabiru partnera, stanju na svetskom tržištu i naravno, vizijama za budućnost.

U ČEMU JE TAJNA VAŠEG USPEHA? KAKO STE USPELI DA ZADRŽITE PRIMAT NA SVETSKOJ SCENI?

Tokom godina, korporacija Pininfarina učestvovala je u razvoju i izgradnji imidža vodećih svetskih kompanija, ali kada je reč o izgradnji sopstvenog korporativnog imidža presudna je tradicija, ali i kvalitet i konzistentnost. Važan faktor je i istraživački rad, koji podrazumeva potragu za novim tehnikama, tehnologijama i materijalima, ali i stalno profesionalno usavršavanje. Tokom svog kreativnog rada, često insistiram na stvaranju ekstravagantnih, avangardnih modela, čija komercijalna vrednost nije velika, jer su namenjeni uskom krugu ljudi. Neki od njih završavaju samo kao prototipovi, ali i neizostavno ulaze u anale savremenog dizajna, privlače pažnju i svrstavaju svoje tvorce među svetsku elitu. Moglo bi se reći da taj ‘’rad na ivici’’ komercijalnog dizajna u ovom kontekstu, znači borbu za primat.

KAKO BIRATE POSLOVNE PARTNERE I PROJEKTE NA KOJIMA ĆETE RADITI? 

Kada je reč o odabiru kompanija, sa kojima i za koje radimo, presudno je ne odstupati od utvrđenih standarda. Ako smo u svojoj prošlosti sarađivali sa velikanima i budući klijenti moraju biti prvi u svojoj klasi. Ako je reč o naočarama to će biti Rej Ban, ako su u pitanju aparati za kafu to će biti Lavaca, ako je reč o hidromasažnim kadama to je Jakuci. U poslu je važno znati kada reći ‘’da’’ nekom projektu, ali je još važnije znati reći ‘’ne’’. Upravo su ti negativni odgovori sačuvali imidž kompanije i obezbedili da ne postane previše komercijalna ili komprovitovana zbog prevelikog ‘’flerta’’ sa ukusom mase.             

KAKAV BISTE SAVET DALI MLADIM DIZAJNERIMA ILI PROFESIONALCIMA KOJI TEK ZAPOČINJU SVOJE PROJEKTE? 

Za uspeh je neophodan dobar i usklađen timski rad. To je i savet koji dajem mladim dizajnerima željnim uspeha i dokazivanja. Neophodno je stvoriti svoje polje ekspertize, ali i prepoznati dobre saradnike, koji će nam svojim znanjem i veštinama pomoći da dođemo do najboljeg rešenja. Osim obrazovanja i jake volje, najbitnija osobina je radoznalost. To je dečija osobina koju u sebi moramo uvek da zadržimo, hranimo je i pospešujemo. Unutar kompanije redovno se organizuju susreti dizajnera iz različitih oblasti koji upoređuju svoje radove, traže analogije, ali i inspiracije.

IMATE LI PRAVU KONKURENCIJU KADA JE DIZAJN U PITANJU? 

Na  našoj strani su iskustvo i tradicija, ali u automobilskoj industriji ipak ima dobrih pojedinaca i kompanija, koji se trude da ponude uvek nešto revolucionarno, bolje i prestižnije. Takva zdrava konkurencija svakako je inspiratvna i poželjna. Ipak, u automobilskoj industriji napravljeno je previše kompromisa, sa ciljem da se ugodi široj javnosti i isprate tendencije, a zbog toga prevashodno trpi dizajn. Zato i pozdravljam sve napore da se krene korak napred i ponudi nešto novo, neviđeno, na šta do tada nismo navikli. Međutim, kada govorim o konkurenciji u drugim sektorima, postoje kvalitetni pojedinci, koji su sebi već obezbedili svetsku slavu, ali ne u toj meri da su uspeli da brendiraju sopstveno ime. Svi proizvodi iza kojih stoji korporacija Pininfarina, nose vidljivo postavljen znak, kao garanciju za vrhunski proizvod, a još jedan od principa mog kreativnog delovanja je savez umetnosti i industrije.

POZNATO JE DA STE VELIKI PRISTALICA IDEJE “TOTAL DESIGN”-A. DA LI JE TO I VAŠ KONCEPT ZA BUDUĆNOST?

Bliže i lakše mi je da zamišljam kakav će svet biti za deset-dvadeset godina, a ne za pedeset ili sto, jer to će još uvek biti svet u kome ću moći da stvaram. Ne volim da dajem prognoze, ali mislim da je budućnost savremenog dizajna u kreiranju i forsiranju total dizajna. Koren ovakvog razmišljanja leži u brojnim presonalizovanim enterijerima jahti, privatnih aviona ili prostora pripadnika svetske elite. Sa tom unitarističkom idejom vodim i deo kompanije Pininfarina Extra, uveren da je budućnost u enterijerima gde će dizajneri biti u mogućnosti da dizajniraju i nameštaj i kućne aparate, ali i podne obloge, sanitarije, električne uređaje i druge ugradne elemente, pa i sve one dekorativne elemente, koje čoveka smeštaju u središte dešavanja. Isti principi se primenjuju i u poslovnim objektima, kancelarijama, hotelima. Integracija celina, nešto sa čime ćemo se sve češće susretati, što dokazuje sve veći broj enterijera na kojima radimo. Ne verujem u minimalizam, već u svedenost forme i jednostavnost, i među ovim pojmovima nema jednakosti. Čvrsto verujem da svako tržište ima svoje specifične zahteve, potrebe i kriterijume i da će se u budućnosti kompanije sve više usredsrediti na osvajanje različitih tržišta, istraživanju i kreiranjem specifičnih, donekle personalizovanih i autentičnih kolekcija.

POSTOJI LI NEKI PREDMET, DIZAJNERSKI ARTEFAKT, KOJI VAM JE POSEBNO DRAG, ČIJI BI STE ZNAČAJ ILI VREDNOST IZDVOJILI?

To su predmeti koje svakodnevno koristim, aparat u kome ujutro pripremam kafu, boca iz koje pijem vodu, haj-tek kuhinja koju sam upravo poručio za svoju vilu staru preko trista godina, automobil koji vozim, a posebno sam srećan, kada na svakom od njih pročitam svoje prezime i svakog dana se podsetim svog slavnog porekla.

Od radionice do fabrike, od fabrike do industrijske korporacije, od snabdevača do strateškog partnera, od manufakture do vrhunskog industrijskog dizajna, od Farine do Pininfarine, već tri generacije ove izuzetne porodice sa uspehom promovišu italijanski dizajn u svetu, istrajni da dokažu da se do zvezda može jedino, ako je ideja vodilja ‘’vodi-nemoj da slediš’’. U pravo zbog toga, pripala im je čast da dizajniraju olimpijsku baklju za Olimpijske igre održane 2006. godine u Torinu, gradu iz kojeg ova porodica potiče. Nama ostaje zadovoljstvo što smo bili u prilici da ugostimo člana porodice Pininfarina, ali i da se divimo i uživamo u njihovim dosadašnjim dostignućima i radoznalo iščekujemo nova brilijantna ostvarenja, pitajući se čime će nas revolucionarnim ponovo iznenaditi. Na to pitanje gospodin Paolo Pininfarina ovaj put odgovorio je samo zagonetnim osmehom.

Autor: Mina Vujović

Izvor: Mini Studio