Intervju: Alhemičar dizajna, Klaudio Luti

U susret prestižnom sajmu nameštaja, Salone del Mobile.Milano, razgovarali smo sa predsednikom i predstavnikom ovog uvaženog događaja, koji je posvećen dizajnu i “Made in Italy” pečatu…

Milanski sajam nameštaja održava se od 1961. godine i postao je prestižna platforma italijanskih i inostranih izlagača kada su u pitanju opremanje enterijera i eksterijera. Brojke pokazuju sve veći porast zainteresovanosti za izuzetno visok kvalitet italijanskog dizajna i nameštaja, ne samo estetski lepih i elegantnih, već izuzetno funkcionalnih i inovativnih, a pre svega zadivljujućih, pa tako ovaj sajam ima svoja izdanja i u Moskvi i Šangaju. Salone del Mobile.Milano je najbolji i najvažniji događaj dizajna na svetu, koji obuhvata kombinaciju inovacija, kreativnosti, industrijskog dizajna i kvaliteta.

Imali smo tu čast da razgovaramo sa predsednikom Salone del Mobile.Milano, gospodinom Klaudijom Lutijem koji je egzemplar stila, pravi predstavnik manifestacije koju vodi, mada ovaj podatak i ne čudi jer je on bio osnivački partner Gianni Versace SpA, igrajući ulogu CEO ove kompanije, blisko sarađujući sa slavnim dizajnerom i aktivno doprinoseći njegovom ogromnom internacionalnom uspehu.

U maju 2015.godine, Klaudio Luti bio je odlikovan titulom Cavaliere del Lavoro od strane predsednika Italije, Serđija Matarele. Član je upravnog odbora La Triennale di Milano fondacije od prošle godine, kao i član Naučnog komiteta fondacije Triennale Museum of Design.

Osim toga, Klaudio Luti je takođe predsednik i vlasnik Kartell SpA. Otkako je preuzeo ovaj biznis 1988.godine od Đulija Kastelija, koji ga je osnovao 1949.godine, Klaudio Luti je Kartell pretvorio u neprikosnovenog vođu u sektoru, sa čak 75 % izvezenih proizvoda, preko 140 butika, 250 shop-in-shop odseka i preko 2.500 preprodavaca u 140 različitih zemalja. Danas, Kartell ima više od 150 porodica proizvoda u svom katalogu, koje su kreirali neki od najboljih dizajnera na svetu.

1. Salone del Mobile je definitivno benčmark za kvalitet i inovacije. Šta je po vašem mišljenju to što ovaj sajam izdvaja od drugih u svetu?

Salone del Mobile.Milano je pre svega sistem konekcija, kreativnosti i inovacije. On ima pobednički format koji je dostignut i konsolidovan tokom svih ovih godina, sa mešavinom faktora koji su veoma važni i komplementarni: kompanije, dizajn, arhitekte, mediji, biznis, sajam i grad Milano. To je mesto gde se kultura i specifičan način rada spajaju, mesto gde se spajaju preduzetnici i dizajneri.

Salone je svoju priču otpočeo kao komercijalni sajam, ali je ubrzo postao referentna tačka za sve one koji prodaju nameštaj ili su za njega zainteresovani, a u poslednjih petnaest godina, postao je internacionalna referentna tačka, odnosno mesto gde se stvara ono što će kasnije postati trend.

Salone del Mobile.Milano je važna realnost za sektor nameštaja, za grad Milano i za Italiju. Mi smo to dobili od svojih prethodnika, kao veoma važno nasleđe i moramo ga štititi uz maksimalnu pažnju i održati njegovo globalno vođstvo.

2. Svako izdanje sajma ima sve više izlagača, govorimo o brojki od oko 2000 njih. Koliko dugo traje organizacija jednog izdanja i koliki tim ljudi je uključen u proces organizacije?

Počinjemo da radimo na sledećem izdanju, dan nakon što se prethodni završi. Potrebno nam je godinu dana kako bismo dobili optimalne rezultate. Naš tim nije toliko veliki, ima nas otprilike 30, ali svi smo veoma dobro organizovani u različitim poljima.

 

3. Koliko ste vi sami uključeni u organizaciju, postavku sajma?

Ja sam poput dirigenta sjajnog orkestra, gde svako svira svoj instrument veoma dobro, a ja samo nadgledam.

4. Inovativnost je ključni fakor svakog izdanja, odakle crpite inspiraciju?

Inovativnost je ključ sveta. Salone ima dužnost da se inovira, bez kompromitovanja sopstvene prirode. On mora znati kako da izazove metode i kriterijume, sa ciljem podizanja standarda i opstajanja na vrhu igre, uz obzir prema izložbenom modelu i klijentskim uslugama. Salone del Mobile.Milano ima posvećenost težnji da uvek bude bolji i postigne više nego što je do tada postigao.

Afirmacija izlagača samog sajma, oslanja se na taj kapacitet konstantne inovacije. Inovacija u pogledu linija, oblika, pristupa tržištu i prodaje, inovacije u komunikaciji. To je dužnost koju Salone kompanije moraju ispunjavati, jer je konkurencija postala oštrija, vremenski okviri kraći i tržište ultra zahtevno.

5. Kako je došlo do realizacije projekata u Moskvi i Šangaju?

Mi smo praktično odgovorili na dva tržišta koja su bila radoznala kada se radi o temi italijanskog nameštaja, spremna za kupovinu i privučena istim i italijanskim načinom života.

Kada smo 2005.godine započeli Saloni WorldWide Moscow – koji je prošle godine preimenovan u Salone del Mobile.Milano Moscow – to je bio poprilično precizni i prikladan trenutak, koji je iskoristio njihovu istovremenost sa povećanim ekonomskim rastom, gomilanjem urbanizacije, radikalnim promenama u stilovima stanovanja, poboljšanim životnim stilovima i pojavom nove srednje klase koju privlače Zapadni proizvodi, Made in Italy posebno. Nakon 14 izdanja, izložba i dalje čuva svoju primarnu poziciju na tako važnom tržištu. Prestonica kakva je Moskva, pokazala je svoju zahvalnost za kreativnost i proizvodne vrednosti, koje su kompanije izlagale tokom prethodnih 14 godina. Ruski posetioci nikada ne prestaju da cene – uprkos političko-ekonomskoj situaciji – inovativni sadržaj i proizvodne vrednosti koje su oduvek bile osnova našeg Salone brenda.

Pokrenuli smo Salone del Mobile.Milano Shanghai pre tri godine: to je strateški, internacionalni sastanak, koji je eksponencijalno rastao, zahvaljujući kvalitetu izložbe i interesovanju javnosti, koja je sve više svesna i osetljiva kada se radi o vrednostima dizajna. Snažno verujemo da ćemo biti u mogućnosti dalje da napredujemo u onome što je već sada plodni komercijalni i kulturni dijalog između dve zemlje. Sigurni smo da će sledeće izdanje u potpunosti zadovoljiti sve zahteve tržišta koje se brzo menja i koje od nas mnogo toga očekuje, jer i samo ima istoriju proizvodnje koja je slična italijanskoj, u smislu konstantne potrage za lepotom, originalnošću i elegancijom.

6. Koliko je tim tržištima atraktivan italijanski dizajn?

Veoma je atraktivan, i kao što sam upravo rekao, nije u pitanju samo jedan komad, već čitav italijanski stil i način života.

2018. i 2017.godine, Italija je bila drugi najveći dobavljač nameštaja u Rusiji, dok su cifre za Kinu pokazale porast interesovanja za neverovatno visok kvalitet italijanskog dizajna i nameštaja.

7. Koliko je važno vaše blisko partnerstvo i podrška grada Milana u organizaciji?

Imamo konsolidovanu vezu sa gradom Milanom, jer nema Salonea bez Milana i obrnuto: Salone del Mobile.Milano ima svoje korene u Milanu.

Manifest Salone del Mobile.Milano lansiran je tokom prošle godine i ponovo je predložen za ovo izdanje, je privrženo priznanje gradu, kao izjava koja je usmerena prema kanalisanju moći da upravo u Milanu radimo zajedno kako bismo očuvali vodeću ulogu i sajma i grada, odnosno privukli nove ideje, projekte i resurse. Salone transformiše grad u fluidni prostor, otvoren za brojna iskustva i sjajne prilike za sastajanje i deljenje.

8. Koja je vaša strategija uspeha budući da ste po profesiji ekonomista?

Nemam strategiju za uspeh, već strategiju rada, u kojoj uvek težim da budem bolji: samo sa konstantnom inovacijom i visokim kvalitetom globalni izazov može biti savladan.

Uspeh Salone del Mobile.Milano može se u celini pripisati produkcijskom sistemu koji ga podupire, dajući mu priliku da predstavi inovativne proizvode i procese na svakih dvanaest meseci.

9. Da li je dovoljno da jedan predmet, komad nameštaja ili dekora bude samo funkcionalan, kvalitetan i lep ili mora da poseduje taj neki X faktor?

Jedan predmet mora takođe stvarati emocije. Bez emocije, ne možete ništa uraditi.

10. Salone del Mobile podržava rad mladih talentovanih dizajnera ispod 35 godina. Kako otkrivate nove talente?

SaloneSatellite je događaj Salone del Mobile.Milano koji predstavlja dizajnere mlađe od 35 godina: to je veoma važna platforma za lansiranje mladih kreativaca, koja im daje priliku da stupe u direktan kontakt sa preduzetnicima i kompanijama koje izlažu, koje će eventualno proizvoditi njihove komade i izbaciti ih na tržište. Osnivač i kurator SaloneSatellite, Marva Grifin, dosta putuje kako bi otkrila nove talente, dok se veliki broj mladih ljudi direktno prijavljuje za učešće.

11. Šta odlikuje jednog talentovanog dizajnera?

Lični pečat i težnju da se samostalno izrazi, umesto da kopira već poznate, uspešne dizajnere i projekte.

12. Malo njih zna da ste dugo godina pre ovoga bili u fashion biznisu, te da ste sarađivali sa Đanijem Versaćem. 1988. godine ste napustili modni biznis i došli na čelo porodične kompanije Kartell koja poseduje više od 130 prodavnica širom sveta. Kako je vaše poznavanje mode imalo uticaja na svet dizajna nameštaja i u kakvoj su sprezi svet mode i svet dizajniranja nameštaja?

U pravu ste! Radio sam u svetu mode mnogo godina i verujem da ta dva sveta nisu mnogo različita, kako možda deluje na prvi pogled. Na primer, kada sam radio u Versace brendu, naučio sam sve o važnosti monobrend prodavnica za jednu kompaniju, jer one reklamiraju brend na brži i efektivniji način. Tu lekciju sam primenio na Kartell i čim sam mogao, otvorio sam Kartell butike. U svetu mode sam takođe naučio mnogo toga o umetnosti zavođenja i emocijama. Jedan komad nameštaja, poput haljine, može biti zavodljiv i emitovati emocije. Kada radim na jednom komadu, istovremeno razmišljam kako on može biti prodat i kako može postati najbolji.

13. Kartell kreira inovativne i prestižne proizvode, a od sajma Salone del Mobile.Milano napravili ste važan kulturan, inovativan i prestižan događaj za Milano, naravno Moskvu i Šangaj. Koji je vaš recept za uspeh?

Kao što sam pomenuo ranije, kvalitet i inovacije su ključ za uspeh u svim poljima!

Autor: Mina Srećo

Fotografije: Salone del Mobile.Milano