Dok obični građani razmišljaju kako da smanje broj vožnji automobilom i koriste javni prevoz radi očuvanja planete, elitni slojevi svetom lete — doslovno…
Prema novoj studiji Međunarodnog saveta za čist prevoz (ICCT), čak 55% globalnih emisija štetnih gasova iz privatnih aviona dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država. A sve to zahvaljujući luksuznim letovima koji traju manje od dva sata — između obale, između sastanaka, između venčanja i vikend destinacija.
Paradoks moderne ekologije savršeno je ilustrovan nedavnim venčanjem Džefa Bezosa, na koje je pristiglo gotovo 100 privatnih aviona. Dok je svet pokušavao da obrati pažnju na klimatsku pravdu, nebo iznad Venecije postalo je paradi luksuza i emisija.
ICCT izveštaj otkriva da se 65% svih privatnih letova u svetu u 2023. dogodilo upravo u SAD, dok se 18 od 20 najzagađenijih privatnih aerodroma nalazi na američkom tlu. Među njima je i čuveni aerodrom Van Nuys u Los Anđelesu – omiljena pista slavnih i influensera.
Kratki letovi, koji traju manje od dva sata, čine glavni izvor problema. Upravo ti polasci, i faze poletanja i penjanja koje troše najviše goriva, odgovorni su za trećinu emisija celokupnog vazdušnog saobraćaja. Francuska je pokušala da uvede zabranu domaćih letova kada postoji alternativa u vidu voza — ali efekti su za sada ograničeni.
Poređenja radi, SAD beleže 687 privatnih letova na 10.000 ljudi, dok Velika Britanija ima 117, a Francuska 107. Samo Florida i Teksas ostvarili su više privatnih letova nego cela Evropska unija.
U tom kontekstu, luksuz više nije pitanje stila — već i uticaja. U društvu u kojem najbogatiji slojevi generišu najviše emisija, klimatski teret ostaje nesrazmerno raspoređen.
Među najpoznatijim korisnicima privatnih aviona je i Mark Zakerberg, koji je nedavno dodao Gulfstream G700 u svoju kolekciju, vredan oko 80 miliona dolara. Njegov prvi let od Kalifornije do imanja na Havajima emitovao je 19 tona ugljen-dioksida. I sve to — u jednom pravcu.
Kajli Džener, Tejlor Svift i brojne druge zvezde redovno su na meti kritika zbog letova koji traju kraće nego jedan Tiktok video – uključujući i ozloglašeni let od 17 minuta. Dok njihovi avioni miruju između događaja, planeta – i javnost – sve manje imaju razumevanja.
Dokle tako? Sve dok ne dođe do ozbiljnog regulatornog odgovora, privatna avijacija ostaje luksuz sa visokom klimatskom cenom. A kako pokazuje statistika — onu cenu, za sada, plaćaju svi osim onih koji najviše lete.