Mark Kjuban zna posao, zna kako da vodi ljude – i to radi na način koji ga čini jednim od najcenjenijih poslodavaca na svetu...
Ovaj milijarder iz Dalasa, danas 67-godišnjak, nije rođen sa zlatnom kašikom. Kao tinejdžer prodavao je bejzbol kartice, časopise i raznosio novine. Radio je iza šanka, davao časove disko plesa – i prošao kroz sve izazove koji oblikuju karakter. Upravo zato, kada je postao uspešan, ostao je blizak „drugoj strani ograde“, uvek spreman da nagradi one koji su gradili zajedno sa njim.
Još 1990. godine, kada je prodao svoju kompaniju MicroSolutions za 6 miliona dolara, tada mladi Kjuban – vredan 6 milijardi danas – podelio je čak 20% zarade sa svojih 80 zaposlenih. Svako od njih dobio je po 15.000 dolara, što je tada bila plata za više od godinu dana. Neko je mogao kupiti potpuno nov Ford Mustang GT, drugi obezbediti deo za kupovinu kuće, treći platiti školovanje za decu. Sve to došlo je neposredno nakon što mu je sekretarica ukrala 82.000 dolara – gotovo ceo kapital firme. Umesto da se povuče, Kjuban je iskustvo nazvao „najboljom stvari koja mu se desila“, i od tada je postao poznat kao lider koji nikada ne zaboravlja svoj tim.
Njegova velikodušnost doživela je kulminaciju 1999. godine kada je, zajedno sa Todom Vagnerom, prodao Broadcast.com kompaniji Yahoo za 5,7 milijardi dolara. Rezultat? Od 330 zaposlenih, čak 300 postalo je milioneri preko noći. „U svakoj kompaniji koju sam prodao, isplatio sam bonuse svima koji su radili više od godinu dana. Smatram da je to ispravno – svako ko doprinosi, treba i da profitira,“ rekao je Kjuban.
Ovaj pristup pretvorio ga je u retkost među milijarderima: čoveka koji svoj uspeh deli.
Ništa se nije promenilo ni kasnije. Kada je 2019. godine prodao HDNet, 20% zarade otišlo je zaposlenima. A 2023. godine, nakon što se oprostio od većinskog udela u Dallas Mavericksima, Kjuban je isplatio preko 35 miliona dolara u bonusima timu koji je stajao iza kluba. Njegova filozofija ostala je ista: ljudi koji grade zajedno, zaslužuju da dele plodove uspeha.
I dok je prema zaposlenima poznat po nesebičnosti, prema svojoj deci zauzima drugačiji stav. Otac troje dece javno ističe da neće ostaviti ogromno nasledstvo: „To je moj novac, a ne vaš.“ Umesto toga, želi da im pruži put i primer – vrednost rada, stvaranja i deljenja uspeha sa onima koji vas okružuju.
Mark Kjuban ostaje simbol drugačijeg pogleda na bogatstvo. Umesto da se fokusira na akumulaciju, on bogatstvo posmatra kao sredstvo da se promene životi ljudi – od zaposlenih koji postaju milioneri, do dece kojoj ostavlja najvrednije nasledstvo od svih: lekciju o odgovornosti i radu.