Luksuzne modne kuće, uključujući Dior i Armani, došle su pod mikroskop italijanskog pravosudnog sistema.
Rezultati nedavne istrage bacaju novo svetlo na etiku i transparentnost industrije luksuza, dovodeći u pitanje njen imidž cenjene izrade i najviših standarda kvaliteta proizvodnje.
Luksuzne torbe "Made in Italy" prave ilegalni migranti
Nedavna istraga milanskog tužilaštva otkrila je šokantne informacije o luksuznim modnim kućama poput Dior i Armani. Prema pisanju Wall Street Journal koji je objavio rezultate istrage, postoji eksploatacija u radionicama koje proizvode luksuzne modne dodatke za brendove sa oznakom „Made in Italy“, a modni giganti imaju strašno visoke marže.
„Zanatlije“, uglavnom migranti, rade u uslovima koji su daleko od očekivanih standarda, obavljajući svoje poslove po maloprodajnoj ceni proizvoda.
Koliko zaista košta luksuzna tašna?
Istražni dokumenti pokazuju da je Dior svojim dobavljačima plaćao samo 53 evra po torbici, koju je potom prodao za 2.600 evra. Armani je kupovao svoje torbe za 93 evra, da bi ih na kraju u prodavnicama prodavao za oko 1.800 evra.
Iako ovi iznosi ne uključuju troškove materijala koji se posebno pokrivaju, niti sredstva namenjena marketingu, razlika između troškova proizvodnje i maloprodajnih cena je šokantno velika.
Uprkos oznaci „Made in Italy“, mnoge modne artikle proizvode strani radnici u uslovima koji su daleko od očekivanih standarda. Proizvodnja u Evropi, koja je trebalo da bude ključni element prestiža brendova, zapravo se zasniva na jeftinoj radnoj snazi. Istraga je pokazala da su radnici u radionicama, uključujući i ilegalne imigrante, radili u uslovima koji nisu u skladu sa minimalnim higijenskim i bezbednosnim standardima. Rukovali su mašinama bez sigurnosnih uređaja duže od 8 sati dnevno, a mnogi od njih žive, jedu i spavaju u radionicama.
Istraga naglašava veliki nedostatak nadzora nad lancem snabdevanja luksuznih brendova. Iako Dior i Armani kažu da preduzimaju korake da umanjuju zloupotrebe, njihove izjave ne deluju ubedljivo. Dior je, odgovarajući na medijske izveštaje, podneo memorandum u kojem su opisane mere za poboljšanje situacije u lancu snabdevanja. Zauzvrat, Armani osigurava da radi sa najvećom transparentnošću i ima odgovarajuće kontrolne mehanizme.
Brendovi treba da shvate da se samo kroz odgovorno upravljanje i punu transparentnost može izgraditi etička i održiva industrija luksuza.