KRAH ARMANIJA

U lancu brendova Armani Jeans i Armani Exchange kreator se okrenuo jeftinijoj robi i počeo gubiti ekskluzivitet brenda...

Giorgio Armani, osnivač Italijanske modne kuće i “tata” hollywoodskih zvezda, rizikuje da izgubi svoju auru luksuznog brenda! Poslednjih nekoliko godina svesno je odlučio da promeni strategiju, usmerio se na modnu liniju srednjih cenovnih kategorija. Agresivno je proširio lanac dvaju svojih brendova - Armani Jeans i Armani Exchange - i krenuo u svakodnevno oglašavanje. U toj novoj poslovnoj strategiji odlučio je da napravi različite cenovne kategorije gde je auru luksuza uspeo da unovči kroz jeftinije stvari. Delom se okrenuo kupcima koji njegove proizvode do sada nisu mogli priuštiti.

S druge strane, počeo se baviti stvarima koje zapravo nisu njegov core business - otvara hotele, proizvodi čokoladu, prodaje cveće... Naravno, sve je to za luksuznu marku Armani postalo velik rizik jer se na sve moguće načine gubi ekskluzivitet brenda. To su i razlozi zašto optužbe na njegov račun učestalo pljušte sa svih strana.

Promena imdiža

Armani je postavio italijansku modu na svetsku mapu još 1970. godine, kada je počeo da proizvodi odela za novu generaciju muškaraca i žena. Njegovi komadi odeće davali su profesionalne i stilizovane lookove za poslovno odevene ljude. Etiketa Armani značila je moderan, profesionalan izgled i svakako prefinjenost izgleda. Kada je osvojio “poslovnjake”, Giorgio je počeo agresivno da oblači zvezde za crveni tepih, koje su šetale u luksuznim večernjim haljinama i odelima.

Je li se njegov luksuzni poslovni imidž počeo službeno rušiti u februaru ove godine, pitaju se italijanski mediji. Jer, na velikoj tradicionalnoj reviji održanoj u Milanu prvi put mesto rezervirano za slavnu Anu Wintour ostalo je prazno. Njen nedolazak protumačen je time da je njegova inače dobra prijateljica svojim izostankom poslala poruku da neće podržati rušenje ekskluziviteta.

No Giorgio Armani, što se tiče finansija, nema razloga za brigu. Naime, kompanija Armani, koja je i dalje u njegovu 100-postotnom vlasništvu, vrlo je zdrava kompanija.

Najnoviji finansijski rezultati koji su izašli prošle nedelje jasno pokazuju da su prihodi kompanije 2,2 milijarde eura, što je 4,5 posto rasta u odnosu na 2012. godinu. Dobit kompanije narasla je čak za 18 posto. Armani je od 2010. učetvorostručio broj butika - ima ih 2500, čak pet puta više od Louis Vuittona. Zanimljiva je činjenica da je Armani Jeans do 2010. godine imao 21 butik, a sada ih je 722, dok je Armani Collezioni narastao petnaest puta i ima oko 500 butika.

No s promenom balansa šest njegovih linija odjeće, a samim tim i rizik u promeni imidža nije se svideo Johnu Hooksu, jednom od njegovih jačih direktora, pa je 2011. godine dao otkaz i napustio kompaniju.

Vuitton i Gabbana

I dok se Armani širi na svoj način, njegovi konkurenti guraju u luksuzni segment Dolce Gabbanu koja je zbog toga ukinula svoju drugu liniju. Vuitton je na minimum smanjio broj jeftinijih torbi, a Gucci i Hermes namerno su povećali cene svojih proizvoda da bi se fokusirali na one najbogatije. Uz to, direktor Prade je izjavio da je najbitnije odupreti se prevelikom širenju na masovno tržište.

Isto misle i najugledniji stručnjaci koji tvrde da je Armani napravio grešku širenjem na masovna tržišta, a to je rezultiralo megakampanjom. Giorgio je u jednom trenutku kao svoje zaštitno lice predstavio pevačicu Rihannu, kojoj je i dozvolio da dizajnira deolinije za Armani Jeans i Emporio Armani, što je prema mišljenju konkurenata takođe bilo pogrešno.

A iza tog 79-godišnjeg modnog mogula je fascinantna biografija uprkos činjenici da je njegov privatni život već decenijama obavijen velom tajni.

Iz skromne porodice

Rođen je 11. jula1934. u Piacenzi, 60 kilometara južno od Milana, u skromnoj građanskoj porodici. Otac mu je bio brodski menadžer, majka domaćica. Imao je sestru, koja je posle radila u njegovoj kompaniji, i brata, hroničnog depresivca koji je umro 1994.

- Kad sam bio dečak, moj je svet bio jako ograničen. Bilo je to u posleratnoj Italiji pa su naši horizonti bili suženi. Profesija modnih kreatora uopšte nije postojala, čak ni običnog dizajnera ili modnog fotografa. A uz to, u ono vreme u Italiji je netko napuštao roditeljski dom tek kada bi se venčao - ispričao je jednom prilikom Armani.

Sa 16 godina upisao je studije medicine na milanskom univerzitetu, koji napušta nakon završene druge godine, a nakon što je odslužio vojni rok zapošljava se na poslu dizajnera izloga u jednoj robnoj kući gde mu se pridružio i Nino Cerruti.

Uz podršku svog najboljeg prijatelja Sergia Galeottija otvara firmu 1975. godine.

U svetu mode počeo je da se afirmiše po prirodnim oblicima i suptilnoj paleti boja, a globalnu slavu postiže nakon što je dobio priliku da dizajnira odeću za film “Američki Žigolo”, u kojem je glavnu ulogu igrao tada još mladi Richard Gere. Film je postao neočekivani hit koji je od Armanija i Gerea napravio zvezde.

Američki modni kritičari počeli su ga isticati kao osobu koja na nov način pristupa modi i odeći, pa su o njemu počeli više pisati i pažljivije analizirati njegov rad.

Bliski prijatelj

Počeo je dobivati brojne nagrade, nekoliko godina zaredom izabran je za najboljeg svetskog kreatora. Planetarni simbol uspeha doživio je 80-ih, kada se glumac Don Johnson pojavio u T-shirt Armani looku: majici, podvrnutim hlačama, sakou - sve u pastelnim bojama. Don Johnson učinio je za modu 80-ih isto što i televizija s njegovom ključnom ulogom u popularnoj seriji Miami Vice, gde je igrao policajca Sonnyja Crocketta.

Kada se za Armanija sve činilo savršenim, kad je doživio planetarnu slavu, pretrpeo je težak udarac. Godine 1985. od posledica srčanog udara i leukemije s AIDS-om umro je njegov najveći oslonac u životu i prijatelj Galeotti. Bili su toliko bliski da su se neki njemu dobri prijatelji bojali da Armani taj gubitak neće emocionalno i poslovno preživeti.

Giorgio se nikada nije ženio, a ni do danas nije jasno je li mu Sergio Galeotti bio samo izuzetno dobar prijatelj ili je njihov odnos bio više od pukog druženja.

Jedan od najpoznatijih svetskih kreatora i sada ističe da mu je najbliža i jedina žena u životu Roberta Armani, njegova nećakinja.

Media Marketing

Luxury Experience