🔴 عاجل
— مشاريع السعودية (@SaudiProject) December 8, 2025
السعودية وقطر ترحبان بتوقيع اتفاقية #الربط_بالقطار_الكهربائي السريع بين البلدين، الذي يربط مدينتي الرياض والدوحة مرورًا بمدينتي الدمام والهفوف، بما يسهم في تسهيل حركة السياح والتجارة وتعزيز التواصل بين الشعبين pic.twitter.com/fllycuWO3y
U regionu koji sve snažnije oblikuje budućnost globalne infrastrukture, Saudijska Arabija i Katar najavili su jedan od najambicioznijih transportnih projekata Bliskog istoka: brzu električnu železnicu dugu 785 kilometara, koja će povezati Rijad i Dohu brzinama do 300 kilometara na sat – i to u ekstremnim pustinjskim uslovima koji dostižu i 50 stepeni Celzijusa…
Sporazum o realizaciji ovog projekta potpisan je u Rijadu, uz prisustvo saudijskog prestolonaslednika Mohameda bin Salmana i katarskog emira šeika Tamima bin Hamada Al Tanija, čime je dodatno naglašena njegova strateška i politička težina. Formalni potpis stavili su ministri saobraćaja dve zemlje, potvrđujući snažnu bilateralnu posvećenost regionalnom povezivanju.
Nova železnička linija drastično će skratiti vreme putovanja između dve prestonice – sa sadašnjih više sati na približno dva sata. Trasa će obuhvatiti ključne urbane tačke poput Damama i Hofufa, ali i povezati dva najvažnija vazdušna čvorišta regiona: Međunarodni aerodrom kralja Salmana u Rijadu i Međunarodni aerodrom Hamad u Dohi. Time se stvara integrisani sistem vazdušno-železničkog saobraćaja, osmišljen za maksimalnu efikasnost i komfor putnika.
Međutim, ovaj projekat nije samo pitanje brzine i praktičnosti. Očekuje se da će železnica godišnje prevoziti više od 10 miliona putnika, otvoriti oko 30.000 novih radnih mesta i značajno doprineti smanjenju emisije ugljen-dioksida. Dugoročno, procenjuje se da će njen ukupni ekonomski efekat iznositi oko 30 milijardi dolara, čime će dodatno osnažiti privrede obe zemlje.
Iako detalji o dizajnu vozova i unutrašnjim sadržajima još nisu zvanično objavljeni, očekivanja su visoka. Projekat bi trebalo da dostigne – ili čak nadmaši – standarde postojećih saudijskih brzih železnica, poput Haramein linije, koja već funkcioniše u ekstremnim klimatskim uslovima, uz izloženost pesku, prašini i snažnim pustinjskim vetrovima.
Zbog toga će i nova linija zahtevati napredna inženjerska rešenja: specijalne koloseke, betonske ploče otporne na visoke temperature, sisteme za kontrolu nanosa peska i vozove prilagođene ekstremnim klimatskim izazovima. Sve to čini ovaj projekat simbolom nove ere infrastrukturnog luksuza – gde se tehnološka izvrsnost, održivost i regionalna povezanost stapaju u jedno.
Brza železnica Rijad–Doha predstavlja mnogo više od transportnog sredstva: ona je strateški korak ka snažnijoj integraciji Zaliva i još jedan dokaz ambicije regiona da postavi nove globalne standarde u mobilnosti budućnosti.