SABRE: Jednosatni let od Londona do Njujorka u novom „svemirskom avionu“

Britanski naučnici planiraju novi supersonični avion koji će leteti brzinom od 6.500 km/h, pet puta većom od brzine zvuka. Vlada Velike Britanije je već finansirala SABRE sa 60 miliona funti.

Istina je da za većinu putnika - posebno onih u ekonomskoj klasi - transatlantski letovi nisu baš opuštajući. Bez obzira sa kog srednjoevropskog aerodroma krenete, bez obzira kojim avionom letite, trajanje leta je više od 8 sati, s tim što je vreme povratka smanjeno za oko sat vremena zbog suprotnog smera rotacije Zemlje.

Ali, šta ako biste sada mogli da stignete od Londona do Njujorka za samo jedan sat? Britanska svemirska agencija nedavno je predstavila planove za visokotehnološki „svemirski avion“ koji bi mogao da se lansira preko Atlantika brzinom munje i koji bi bio spreman za let već 2030. godine.

Izvršni direktor britanske svemirske agencije Grejem Turnok najavio je da će Britanija bliže sarađivati sa Australijom na sporazumu o "prvom u svetu svemirskom mostu", koji će se fokusirati na isporuku aviona - ili, bolje rečeno, rakete - za transport putnika sa kontinenta na kontinent za samo četiri sata. Slično tome, letovi od Londona do Njujorka će navodno trajati oko 60 minuta.

Sve je to zahvaljujući novom supersoničnom motoru SABRE (Sinergetic Air-Breathing Rocket Engine) koji trenutno razvijaju naučnici Reaction Engines. SABRE je sposoban da lansira avion brzinom od 5,4 maha (6.500 km, oko pet puta brže od zvuka) za komercijalne letove ili brzinom od 25 maha (30.500 km) za svemirske letove. Pretpostavlja se i da će putovanje novim avionom biti više ekološki nastrojeno i jeftinije od konvencionalnih avio ruta.

Jedan od izazova nadzvučnog leta je da se osigura da motor može da izdrži toplotu—putovanje takvim brzinama može dovesti do topljenja samog motora. SABRE rešava problem tako što hladi ulazni vazduh sitnim cevčicama hlađenog helijuma i zatim tu toplotu koristi kao snagu za motor.

„Naš sistem za hlađenje uzima vazduh do 1.000 stepeni Celzijusa i hladi ga na nulu za jednu dvadesetinu sekunde“, objašnjava Šon Driskol iz Reaction Engines.

Sve navedeno nije samo teorija. U aprilu je kompanija sa sedištem u Oksfordširu najavila uspešne testove predhladnjača, simulirajući uslove od 3,3 maha - 50% brže od supersoničnog mlaznjaka Concorde, koji je putovao između Njujorka i Pariza za 3,5 sata, ali je prekinut 2003. katastrofalnom nesrećom u kojoj je život izgubilo 109 ljudi. Takođe je u rangu sa Lockheed SR-71 Blackbird, najbržim avionom ikada napravljenim.

Reaction Engines nastavlja istraživanje, sa probnim letovima koji su počeli početkom ove decenije i komercijalnim letovima koji će početi sredinom 2030-ih. Vlada Velike Britanije je već uložila 60 miliona funti (oko 68 miliona evra) u SABRE, što će biti dodato u već postojeće aeromotore proizvođača Rolls-Royce, BAE Systems i Boeing.

Luxury Experience