Da li su privatni avioni ultimativni luksuz u svetu putovanja

Kada se radi o putovanjima i avanturama, oni koji su probali let privatnim avionom, kažu da ne postoji ništa luksuznije od toga…

Počevši od izbegavanja gužve prilikom ukrcavanja, neprijatnog čekanja na red za upotrebu toaleta, hrane koja je daleko od gurmanske i tajminga putovanja, privatni avioni se zaista ne mogu porediti sa komercijalnim, ali kao što i sami znate, sa svim svojim beneficijama, oni donose i neverovatno visoke cene.

I dok se nekima od nas posedovanje privatnog aviona definitivno može isplatiti, posebno ukoliko jednom sedmično ili mesečno moramo preći sa jedne strane naše planete na drugu, drugi nikada neće upoznati draž takvog putovanja.

Pored toga, aviokompanije koje posluju u privatnom sektoru, daju sve od sebe kako bi kreirale avione koji nas svojim enterijerima više asociraju na hotelske apartmane, a ne na skučeni prostor, koji bi po definiciji samo trebalo da bude funkcionalan. Svet je za takve kompanije postao jedno veliko igralište, dok najimućniji ljudi sveta privatne avione menjaju onako kako mi menjamo garderobu – sezonski.

Sa neverovatnim brojem ponuda na današnjem tržištu, teško je odabrati najbolji – svaki avion je poseban sam po sebi, zavisi od želja i stila svog vlasnika, ali i budžeta koji je za njega izdvojen. Na primer, Falcon 10X kompanije Dassault postao je spreman za sve situacije, barem kada se radi o luksuzu i svom internom volumenu, a debitovao je pre samo nekoliko dana u sedištu brenda u Parizu.

CEO Dassault kompanije, Erik Trapije, nazvao ga je “novim benčmarkom u business avijaciji”, tokom svoje prezentacije. “Falcon 10X će ponuditi neverovatno iskustvo putnicima tokom kratkih i dugih letova, zajedno sa neverovatnim bezbednosnim opcijama. Optimizovali smo svaki njegov aspekt sa putnicima na umu i uspostavili smo novi nivo sposobnosti za avion koji može preći  ultra-dugačke trase”, dodaje on.

Falcon 10X ima najveći enterijer u svom sektoru aviona, sa više od 330 kvadrata prostora. U zavisnosti od vlasničkih preferencija, u njemu svoje mesto mogu pronaći četiri lože, uključujući spavaću sobu sa odeljkom za sedenje i privatno kupatilo sa pravim tušem. Kako bi se poboljšao osećaj otvorenosti, četiri velika prozora uvlače prirodnu svetlost u ovaj privatni kutak.

Trideset osam prozora u njegovoj kabini osiguravaju da svaki njegov deo dobije svoju zasluženu prirodnu svetlost, kako bi putnicima prelazak iz jedne vremenske zone u drugu bio daleko lakši. Vlasnici će svakako moći da prilagode raspored enterijera, radeći sa svojim ili Dassault dizajnerima.

Francuska kompanija takođe je stavila komfor putnika na vrh liste prioriteta. Kabinski vazduh osvežava se do deset puta brže u poređenju sa modernim poslovim prostorima, a koristi isti sistem filtracije koji se nalazi u većini bolničkih jedinica intenzivne nege. I dok je plafon leta ovog aviona čak 15.554 metra, pritisak koji će se osetiti u kabini, navešće vas da pomislite da šetate kroz neko planinsko odmaralište.

Enterijer Falcon 10X nije prostran poput konvertovanih komercijalnih aviona sa Airbus i Boeing oznakama, ali se sa lakoćom može takmičiti sa drugim velikim momcima u svetu business jet avijacije, kao što su Bombardier Global 7500 i Gulfstream’s G700. Sva tri aviona dele maksimalnu brzinu od Mach 0.925, koju mogu dostići trideset minuta nakon dostizanja krstareće visine.

10X model dizajniran je sa dva motora, nasuprot Dassault trijet tradiciji, koja je završena nakon proizvodnje najskorijeg 6X modela. Za Falcon 10X, Dassault je odabrao Rolls-Royce Pearl 10X pogonske sklopove – twin dizajn motora govori sasvim dovoljno o zahtevima putnika kada se radi o održivosti.

Dassault je takođe investirao u fly-by-wire tehnologiju, koja osim mogućnosti glatkog leta, sada sadrži “power control” zarad maksimalne efikasnosti, posebno kada se radi o letenju u lošim vremenskim uslovima. Aktiviranjem jednog tastera, avion će se samostalno stabilizovati ukoliko se situacija pogorša.

Dassault Falcon 10X će moći da koristi manje avio-luke, gde glomazni avionic obično ne mogu sletati. Kako saznajemo, u upotrebu će ući krajem 2025.godine.