Najveći kolekcionari oldtimer automobila u čijem društvu želite da se nađete

“Sakupljanje” oldtajmera oličje je društvene pasije s obzirom na to da posedovanje oldtajmera vlasnika uvodi u društvo istomišljenika i ljudi koji podjednako kao i on dele ljubav i strast ka ovakvim automobilima. Ukoliko niste ograničeni materijalnim resursima i ne morate da razmišljate o ceni, onda ćete sigurni biti voljni da izdvojite nekoliko stotina hiljada evra za neki luksuzni oldtimer, koji može biti samo jedan u nizu i početak ozbiljne kolekcije starih vozila.

Džeri Sajnfeld ima jednu od najbrojnijih kolekcija vozila, više od 150, za čije skladištenje mu je potrebna trospratna garaža na nekoliko hiljada kvadratnih metara dok je Džej Leno svoju inspiraciju pronašao u kupovini modela kojima je potrebna restauracija, kojom se on sa velikom ljubavlju i bavi. Procena vrednosti oldtimer-a zavisi od brojnih parametara. U nastavku otkrivamo neke od njih i koji su to najveći kolekcionari oldtimer automobila, u čije društvo možda i sami želite da stupite?

Šta su zapravo oldtimeri?

Naziv oldtajmer koristi se za svako vozilo starosti preko 30 godina, koje je sačuvano i održavano u ispravnom stanju, ali se ne koristi svakodnevno kao prevozno sredstvo. Ova vozila čine deo tehničke i kulturne baštine, a imati jedan takav automobil u svojoj kolekciji predstavlja vrhunac luksuza i pravi klasnu razliku.

Oldtajmere možemo klasifikovati na dva načina. Prvi je prema godinama starosti i to:

  • klasa A (ancestor) - proizvedeni pre 31.12.1904. godine
  • klasa B (veteran) - proizvedeni od 01.01.1905. do 31.12.1918. godine
  • klasa C (vintage) - od 01.01.1919. do 31.12.1930.
  • klasa D (post vintage) - od 01.01.1931. do 31.12.1945.
  • klasa E (postwar) - od 01.01.1946. do 31.12.1960.
  • klasa F (oldtimer) - od 01.01.1961. do 31.12.1970.
  • klasa G (oldtimer) - proizvedeni posle 01.01.1970, ali stariji od 30 godina.

A drugi na osnovu stanja u kojem se oldtajmer nalazi:

  • stanje savršen - kompletno ispravno vozilo u fabričkom stanju, bez ikakvih intervencija
  • stanje odličan - ispravno vozilo u nerestauriranom stanju ili u dobro restauriranom stanju bez tehničkih nedostataka
  • stanje vrlo dobar - ispravno vozilo sa tragovima upotrebe
  • stanje dobar - ispravno vozilo za restauraciju, sa blagim teničkim nedostacima
  • stanje nekompletan - vozilo za restauraciju sa većim tehničkim nedostacima
  • stanje baza delova - vozilo sa većim tragovima istrošenosti i sa nedostatkom dokumentacije

Može se reći da su oldtajmeri danas sve popularniji i na našim prostorima, kako u savremenim medijima tako i u narodu, jer se entuzijasti sve pažljivije i ozbiljnije bave svojim primercima, a i udružuju se i priređuju razne manifestacije i izložbe ovih vozila. Tu naravno ne mislimo na stare automobile koji nisu više za vožnju, već na uglađene i doterane modele starije više od 30, a najčešće 50-ak godina. Ovog puta, doduše ističemo najveće svetske kolekcionare oldtimer-a čiji modeli svojom vrednošću i unikatnošću odskaču od svih drugih kolekcionara.

Pa, ko su ti najveći kolekcionari oldtajmera na svetu?

Pasionirani ljubitelji oldtajmer automobila na njih gledaju kao na najfiniju umetnost, a posedovanje nekog retkog, vremešnog automobila pruža mogućnost kako vizuelnog tako i kvalitativnog užitka. Kupovina starinskih automobila ne predstavlja oblik ulaganja i obrtanja kapitala, odnosno ne vrši se radi ostvarivanja profita i dalje prodaje, već je to čin ličnog zadovoljstva.

#1 Ralf Loren - umetnost koja može da se vozi

Jedan od najvećih kolekcionara automobila na svetu jeste čuveni američki modni dizajner Ralf Loren, koji u svojoj garaži poseduje više od 70 luksuznih automobila. Prema procenama Forbsa ova kolekcija je jedna od najvrednijih na svetu i vredi više od 300 miliona dolara.

Većina njegovih automobila su ili retki modeli iz limitirane edicije ili unikatni starinski automobili sa pregršt ugrađene istorije u sebi. Mnogi od njegovih automobila koje poseduje u svom vlasništvu nastali su i pre njegovog reođenja, 1939. godine, a srž njegove kolekcije čine legendarni modeli iz 50-ih godina prošlog veka.

Svojevremeno je Luvr izložio 17 Lorenovih automobila u samostalno prikazanoj izložbi, gde su posetioci ovog francuskog muzeja puna četiri meseca mogli da uživaju u pogledu na ove jedinstvene i luksuzne modele.

Neki od modela koje poseduje u svojoj veličanstvenoj kolekciji su Bentli iz 1929. godine, 4,5-litarski “Blower”, koji je vožen na najstarijoj automobilskoj trci na svetu - 24 časa Le Mana 1930. godine. U njegovom vlasništvu nalazi se i automobil koji se smatra jednim od najboljih predratnih sportskih automobila ikada napravljenih, u pitanju je Alfa Romeo 8C iz 1938. godine. Možda i najvredniji automobil koji se nalazi u ovoj kolekciji jeste Bugati 57SC Atlantic iz 1938. godine, čija je procenjena vrednost oko 50 miliona dolara. Napravljena su samo četiri modela ovog automobila, a trenutno postoje samo dva - drugi se nalazi u muzeju u Kaliforniji.

Loren se može pohvaliti i činjenicom da u svojoj garaži ima i automobile koji su bili svojevrsni simboli šeste decenije 20. veka. Neki od njih su Mercedes Gullwing iz 1955. godine, koji je bio omiljeni automobil mnogih poznatih ličnosti tog perioda poput Sofije Loren i Elvisa Preslija, ali i Jaguar XKD Long-Nose iz 1955. godine koji je izrađen u svega 10 primeraka. Smatra se da je ovaj automobil bio najbrži model napravljen u toj deceniji i da je mogao da razvije brzinu od oko 300 kilometara na sat.

#2 Kolekcija Džerija Sajnfelda je dobila i svoj web show

Popularni standup komičar Džeri Sajnfeld veliki je automobilski entuzijasta i kolekcionar koji poseduje kolekciju od oko 150 automobila, od toga najveći broj Poršea (više od 40). Najviše ima modela Porše 911, što i ne čudi s obzirom na to da postoje čak 24 različite verzije tog tipa. Svojevremeno je iznajmio čitav hangar na aerodromu u Kaliforniji kako bi imao gde da skladišti svoja vozila, dok je početkom ovog milenijuma izgradio trospratnu garažu u Njujorku vrednu više od 1,4 miliona dolara za čuvanje svoje impozantne kolekcije.

Sajnfild od pre nekoliko godina ima i internet emisiju pod nazivom “Komičari u kolima idu na kafu”, u kojoj svojim oldtajmerima vozi druge popularne javne ličnosti na kafu. Modeli koje je popularni komičar provozao u svojim emisijama su, između ostalog, Folksvagen buba iz 1952, Kadilak Eldorado iz 1958, Rolls-Royce Silver Cloud iz 1960, Korveta Stingray iz 1963, Aston Martin DB5 iz 1964, Porše 356 SC kabriolet iz 1966. godine i mnogi, mnogi drugi. Neki od selebritija koji su se našli u Sajnfildovim oldtajmerima su Alek Boldvin, Vil Farel, Dejvid Leterman, Džimi Falon, Džej Leno, Sara Džesika Parker...

#3 Džej Leno - pravi ljubitelj vozila nastalih pre jednog veka

Jedno od najpoznatijih lica iz Holivuda, popularni glumac, komičar i tv voditelj, Džej Leno važi za kolekcionara oldtajmer automobila koji u svom posedu ima široku paletu najrazličitijih modela, a pre svega se to odnosi na modele nastale na samom početku 20. veka. Pored toga poznat je i po tome što se ozbiljno bavi i restauracijom svakog nabavljenog modela.

Najstariji model automobila koji Leno poseduje jeste Baker Electric iz 1909. godine. Tu su još i Autocar iz 1916, ali i Bentli Twin Turbo iz 1924. godine. Vrlo popular model iz njegove kolekcije jeste i Bugati 37A iz 1928. godine, a zanimljivo je da ovaj trkački automobil može da razvije brzinu od skoro 195 km/h što je poprilično impresivno ako uzmemo u obzir da je napravljen pre tačno 90 godina. Bugati je oduvek bila kompanija koja je pomerala granica, pa je tako sada njihov model Divo možda jedan od najlepše izrađenih vozila na svetu. Mercedes Gullwing iz 1955. godine takođe je deo Lenoove kolekcije, a uspeo je i da ga restaurira i u potpunosti mu vrati stari sjaj. Ovaj model poseduje 3.0-litarski motor koji je u stanju da proizvede 217 KS, a poseduje i direktno ubrizgavanje goriva i prvi je takav automobil ikada napravljen.

Maserati 3500 GTI iz 1962. godine predstvalja jedno od najluksuznijih vozila tog vremena koje je proizvela ova italijanska kompanija. Džej Leno poseduje kupe sa dvoje vrata i šestocilindričnim motorom sa 237 KS. Ševrolet Korveta Stingray je zasigurno za svakog ljubitelja odltajmera esencijalni deo kolekcije. Tu je i Jaguar E iz 1963, kao i Ford AC Cobra iz 1966. godine koji predstavljaju prave automobilske klasike iz sredine prošlog veka.

Leno poseduje i dva Lamborginijeva modela - Muira S iz 1969. godine kao i Countach iz 1986. godine, koji ima 450 KS i u stanju je da razvije brzinu od skoro 280 km/h.

#4 Vin Dizel je “Fast and Furious” i u privatnom životu

Još jednu impresivnu kolekciju oldtajmera poseduje i zvedza “Paklenih ulica” Vin Dizel, koji je zahvaljujući uspehu pomenute franšize sebi uspeo da priušti mnoge legendarne modele koji su zasigurno obeležili decenije u kojima su nastali.

Kao što smo već pomenuli, suštinu svake ozbiljne kolekcije oldtajmera čini Korveta Stingray iz 63-će, a tu je i Pontiac Bonneville iz 1966. godine. Dizel poseduje i tri luksuzna modela koja su na tržište stigla 1970. godine - Dodge charger, Plimut Roadrunner i Ševrolet Chevelle. U ovu zbirku svakako moramo da ubrojimo još neke legendarne modele automobila poput Ševrolet Camaro F-Bomb iz 1973, Plimut Barakude iz 1974. godine, ali i Mazde RX7 iz 1993. godine.

Posedovanje oldtajmera jeste stvar luksuza i prestiža, ali je u isto vreme i velika strast, koja zahteva mnogo uložene ljubavi, truda i posvećenosti, da bi se ti automobili održavali u stanju u kakvom i zaslužuju da budu.

Luxury Experience