ISTORIJA MUŠKE MODE

Od belih kragni do retro trendova, muška moda je rođena, menjana i ponovo rođena iznova i iznova…

Boje, materijali i šabloni konstatno se ponovo menjaju i pojavljuju, kako se položaj muškarca u društvu menja. Na mušku modu i stil oblačenja uvek su direktno uticali spoljašnji faktori.

Rat, događaji u svetu i eventualno mlađe generacije su uticali na svet muške ode. Ovo je kratki pregled razvoja muške mode i stila od ranog dvadesetog veka, kada je odevanje bilo pametno i jednostavno, do mode novog milenijuma, mešavine mode svih prethodnih dekada.

1920: To je bilo vreme kada su muškarci nosili prefinjenu dnevnu i večernju modu. Opuštena odela nošena su u kombinaciji sa košuljama nežnih nijansi gline, breskve i kedra. Uvek popularni i moderni frak, sa perfektno uštirkanom i ispeglanom belom košuljim ispod, uglavnom je bio propraćen cilindrom i crnim cipelama, što je bila moda kada govorimo o večernjem izgledu za muškarce. 1925.godine, vrećaste pantalone prvi put su ušle u mušku modu, a flanel je postao hit materijal te ere.

1930: 24. oktobra 1929. godine, cela ekonomija, što uključuje i industriju mode, i zapravo veći deo svih industrija, okrenuta je naopačke. To je bio onaj ozloglašeni dan, pad Wall Street berze, koji je rezultirao krizom koja je obuhvatila i modu, odnosno način i kvalitet kupovine i proizvodnje odeće. Muška odela su restruktuirana u nadi da će se stvoriti iluzija većeg torzoa, a ramena su bila na neki način kockasta, zbog naramenica. Ojačana odela su dobijala na popularnosti, i često su dizajnirana u bojama koje su i danas popularne kada govorimo o muškoj modi: ugalj crna, srebrna, boja škriljca, teget i tamno plava. Blejzeri su bili popularni u toku leta, posebno u jedinstvenim bojama poput stakleno zelene i duvan braon.

1940: Zoot odelo bilo je jedno od samo nekoliko izuzetaka striktnom racionalizmu tog vremena. Muška moda posle rata davala je novi izgled: dugo, oštro sečeno odevanje. Obična majica koja je prvi put viđena na plažama istočne i zapadne obale SAD, posebno na Floridi i u Kaliforniji, sada se viđa svuda. To je bio prvi put da mušku modu i trendove postavljaju mlađe generacije, a da ih stariji prate.

1950: Muškarci, sa svojom novom titulom “glava porodice” imali su određena pravila oblačenja za posao. Poslovni izgled sastojao se od šešira, uzanih pantalona, jednostavnih sakoa sa plišanim kragnama i kišobrana. 1954.godine, muškarci iznenada počinju da nose pink košulje. Dve godine kasnije, “sloppy joe” izgled postao je popularan modni trend.

1960: Muška odela, koja konstantno doživljavaju neku vrstu reinvencije, u ovoj dekadi postala su malo uža, i uske pantalone nosili su moderni mladi ljudi u kombinaciji sa “winkle picker” cipela. Zulufi su bili u trendu, a duga kosa postajala je sve normalnija stvar na muškarcima. Kasnije u ovoj eri, muška moda postaje ženstvenija: šarene košulje u blistavim fluorescentnim bojama i plišane zvonarice. Rukavi su bili vazdušasti. Pantalone su bile drečave u ljubičastoj, narandžastoj i zelenoj boji. Tada su se pojavile i prve kolekcije nakita za muškarce.

1970: Trenerke, patike, majice sa natpisima i vruće pantalone – fin primer disko ere bio je čovek obučen u uzane zvonarice od poliestera, drečavu cvetnu pripijenu košulju sa širokom leptir kragnom i platforme. Najlon, sintetika i naravno poliester bili su materijali korišćeni u muškoj modi u ovoj eri, i uniseks odeća bila je totalno u trendu.

1980: Dizajneri Anne Klein, Vivian Westwood, Jean Paul Gaultier, Moschino i John Galliano bili su zauzeti u ovom periodu stvaranjem modernih moćnih odela za evolvirajuće konzervativne prep muškarce te generacije. Muškarci su u tom periodu nosili dugu kosu sa stepenovima ili Mohawk. Kožne jakne i teksas jakne sa nitnama bile su radikalne, kao i Miami Vice moda, pastelna majica na kratke rukave ispod malo svečanijeg sakoa i mokasinama bez čarapa.

1990: Muška moda ovog perioda bila je retro. Vintage i odeća iz second hand šopova bila je najbolji način da kreirate svoj jedinstveni izlged i budete u trendu. Pojavljuju se gothic i cyber pank stilovi, kao i odeća od konoplje. Muškarci više nisu imali samo jedan stil, već su nosili sve redom. Odela su tada bila dostupna u više krojeva, boja i šablona. Aksesoari za muškarce su doživeli premijeru u prodavnicama muške odeće širom sveta.

Moda novog milenijuma

Muška moda i stil od 2000. godine su, objektivno posmatrano, jedinstveni miks najboljih elemenata prethodnih era. Vrećastih pantalona iz 1920ih, opuštenih majica iz 1940ih, platformi iz 1970ih i retro elemenata iz 1990ih. Ne postoji određen šablon koji se prati, a ni tkanina koja se izdvaja ekskluzivno u odnosu na ostale. Jedna stvar je sigurna: muška moda novog milenijuma je sve osim jednostavna.

 

 

Luxury Experience