Tokom proteklog veka Rolls-Royce Phantom model nije bio samo automobil – on je bio simbol umetničkog izraza, luksuza i moći…
Njegova neraskidiva veza sa muzikom pratila je evoluciju čitavih žanrova, od šansone i džeza, preko rokenrola i kontrakulture, pa sve do popa i hip-hopa. Najveći muzičari i ikone popularne kulture upravo su u Phantom modelu pronalazili prostor za individualnost i slobodu, pretvarajući ga u pokretno umetničko delo i produžetak sopstvenog identiteta.
Od Marlen Ditrih do Elvisa Prislija, Džona Lenona, Liberačea, Sera Eltona Džona, Kita Muna, pa sve do savremenih zvezda kao što su Farel Vilijams, Snoop Dogg, 50 Cent i Lil Vejn, Phantom je postao sinonim za uspeh i kreativnu smelost.
Marlen Ditrih: Elegancija šansone i prvi Phantom I
Godine 1930. Marlen Ditrih, već proslavljena filmom Plavi anđeo i pesmom Falling in Love Again, stigla je u Holivud. Dočekana je ne samo cvećem već i posebnim darom – zelenim Rolls-Royce Phantom I modelom. Automobil se pojavio i u završnim scenama filma Maroko, čime je Phantom započeo tradiciju pojavljivanja kao filmski i umetnički simbol.
Elvis Prisli: Rokenrol na točkovima
Elvis Prisli, kralj rokenrola, 1963. kupio je Phantom V u boji ponoćno plave, opremljen mikrofonima, notesom, ogledalom i četkom za odeću. Bio je to svojevrsni pokretni studio i garderober, savršeno prilagođen životu umetnika u centru pažnje. Zanimljiva anegdota kaže da su majčine kokoške kljucale u odraz karoserije, zbog čega je automobil prefarban u srebrno plavu nijansu. I tako je Phantom modela postao deo Elvisovog porodičnog i umetničkog života.
Džon Lenon: Od crne elegancije do psihodeličnog simbola
U decembru 1964. Džon Lenon je sebi priuštio Phantom V – potpuno crn automobil sa koktel kabinetom, televizorom i frižiderom. Ali 1967. godine, u duhu Leta ljubavi i objave albuma Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Phantom je preobražen: ofarban u jarko žutu i ukrašen psihodeličnim ornamentima u crvenoj, plavoj i zelenoj boji. Bio je to manifest slobode koji je šokirao konzervativnu Britaniju i oduševio mlade.
Lenon je 1968. kupio i potpuno beli Phantom V – spolja i iznutra. Opremljen gramofonom, televizorom, televizijskim prijemnikom i telefonom, ovaj automobil simbolizovao je njegov minimalistički period sa Joko Ono. Pojavio se u filmu Let It Be, ali i u Performance sa Mikom Džegerom, potvrđujući da je Lenonov Phantom bio umetnost na četiri točka.
Liberače: Sjaj, glamur i Phantom V u ogledalu
Nijedan umetnik nije otelotvorio ekstravaganciju kao Liberače. Njegov Phantom V iz 1961. bio je prekriven bezbrojnim komadima ogledala, pretvarajući se u disko kuglu na točkovima. Koristio ga je da spektakularno izlazi na scenu tokom nastupa u Las Vegasu, a automobil je kasnije ovekovečen i u filmu Iza kandelabra.
Sir Elton Džon: Raketa na četiri točka
Sir Elton Džon, inspirisan Liberačeom, postao je vlasnik nekoliko Phantom modela. Njegov Phantom VI iz 1973. bio je opremljen televizorom, video-plejerom, faks-mašinom i moćnim audio sistemom koji je zahtevao dodatno ojačanje stakala. Njegov čuveni Phantom V, u kombinaciji roze i bele boje, postao je legendaran – toliko da ga je poklonio perkusionisti Reju Kuperu nakon turneje u Sovjetskom Savezu. Istim automobilom Kuper je jednog dana došao po mladog Dejmona Albarna, buduću zvezdu benda Blur. Krug se zatvorio kada su Albarn i Gorillaz 2020. snimili pesmu The Pink Phantom sa Eltonom kao gostujućim vokalom.
Kit Mun: Rokenrol mit i Phantom u bazenu
Kit Mun, bubnjar grupe The Who, ostao je upamćen po legendarnoj priči da je svoj Phantom „parkirao“ u hotelskom bazenu tokom 21. rođendana. Istina nikada nije potvrđena – Mun je tvrdio da je u pitanju bio drugi automobil, dok neki svedoci negiraju da se događaj uopšte desio. Ipak, mit je prevazišao činjenice i zauvek povezao Phantom modela sa duhom rokenrola.
Pola veka kasnije, Rolls-Royce je evocirao ovu legendu tako što je u okviru umetničkog performansa potopio Phantom u art-deko bazen Tinside Lido u Plimutu, mestu poznatom i po kultnim fotografijama Bitlsa iz 1967. godine. Tako je mit o Kitu Munu postao deo zvaničnog nasleđa Phantom modela.
Hip-hop i moderna era: Zvezde u krovu
U XXI veku Phantom je našao novi dom u svetu hip-hopa. Od 2003. godine, kada je proizvodnja premeštena u Goodwood, Rolls-Royce je postao najčešće pominjan brend u muzičkim tekstovima, dok je Phantom VII ušao u legendu savremenih umetnika.
Godine 2004. Farel Vilijams i Snoop Dogg predstavili su Phantom VII u spotu za pesmu Drop It Like It’s Hot. Ubrzo su se pridružili i drugi – 50 Cent u seriji Entourage i Lil Vejn na omotu albuma Tha Carter II. Posebnu popularnost stekao je Starlight Headliner, krovište osvetljeno hiljadama optičkih vlakana koje je u reperskim stihovima dobilo naziv „zvezde u krovu“.
Večni bis: Nasleđe modela Phantom
Sto godina Rolls-Royce Phantom modela pokazuje kako je luksuzni automobil prerastao svoju osnovnu funkciju i postao deo globalne kulturne istorije. U svakoj eri bio je drugačiji – od filmskog glamura tridesetih, preko buntovnog duha šezdesetih, pa sve do reperske simbolike današnjice.
Phantom modela ostaje večita inspiracija umetnicima, simbol postignuća i luksuza koji prevazilazi vreme. Njegova priča pokazuje da su Rolls-Royce i muzičke legende povezani istim ciljem – da ostave trag i da se njihov glas nikada ne zaboravi.