Kreiranje legende Chanel No5

Kada su davne 1954. godine upitali Merilin Monro u čemu odlazi na spavanje, odgovorila je „Samo 5 kapi parfema Chanel 5 i to je to“.

Mnogo godina kasnije, gotovo ceo jedan vek od kada je parfem kreiran, svakih 30 sekundi negde u svetu se proda jedna bočica parfema CHANEL 5. Miris klasičan i legendaran-čista zavodljivost zatvorena u bocu.

Do pojavljivanja legendarnog parfema 1920. godine, žene su mirisale, ili slobodno možemo reći zaudarale, na teške cvetne bašte i nosile su parfeme koji su svojom težinom bukvalno gušili. Inače, teški parfemi smatrali su se mirisima koje nose žene nižeg klasnog staleža ili prostitutke. Ugledne žene su nosile parfeme koji su mirisali kao pojedinačno cveće, dok su kurtizane i ostale dame noći mirisale na mošus ili jasmin kako bi privukle muškarce.

Tako je Gabrijel Koko Šanel shvatila da su vremenske prilike nikad prikladnije za osmišljavanje novog modernog parfema, koji će u neku ruku biti jedna vrsta oslobađanja. Želela je parfem koji će mirisati na ženu, a ne na ružu.

Rusko-francuski hemičar i parfem majstor Ernest Bo, prihvatio se posla da po instrukcijama Koko Šanel kreira parfem. Koko je insistirala da to bude nešto potpuno novo i intenzivno. Bo, inspirisan čistoćom i svežinom ruskih pejzaža, iskoristio je jasmin, majsku ružu, ylang-ylang i sandalovinu kao bazu koje je pomešao sa moćnim aldehidima kako bi postigao osećaj zimske svežine i senzualnosti.

Namerno mešajući senzualnost jasmina i mošusa uz kombinaciju cveća i aldehida  želela je da napravi revoluciju i kreira parfem koji dovodi u pitanje društveni status i ukaže na paradoks. Et Voilà! Kreirala je parfem koji je miks seksipila i čistote.

Zašto baš broj 5?

Chanel 5 se smatra verovatno jednim od najslavnijih u istoriji parfema. Ali zašto od toliko mogućih imena, baš broj 5? 5 je bio omiljeni broj Koko Šanel i tokom njenog odrastanja za nju je imao posebnu simboliku. Prema priči, dok je odrastala u sirotištu, svaki put kada je odlazila u obližnju katedralu na molitvu, morala je da pređe 5 različitih staza, a miris neke ruže koja je imala navodno samo 5 latica, neverovatno joj je smetao. Broj 5, stekao je gotovo mistično značenje u njenom umu.

Godine 1920., kada je Gabrijel imala već 37 godina, zatražila je, kako smo već pomenuli, od parfem majstora nov i jedinstven parfem. Kada joj je donešeno 10 uzoraka na testiranje, svaki od njih je bio obeležen brojem od 1 do 10. Odabrala je odmah flašicu sa brojem 5 rekavši: "Kao što svake godine predstavljam svoju kolekciju petog dana u petom mesecu, tako će i ovaj parfem dobiti ime 5. Mislim da će mu to doneti sreću." Nije znala, koliko je bila u pravu.

Sve žene žele Chanel No5

5. maja 1921. godine, iz ateljea u ulici Rue Cambon, širio se provokativan i senzualan miris čitavom ulicom. Svi pozvani gosti nakon promocije otišli su kućama sa bočicom parfema Chanel 5 na poklon. “Bilo je to kao da smo osvojili na lutriji…” rekla je svojevremeno Gabrijelina prijateljica.

Uspeh parfema bio je neposredan i spektakularan! Međutim, to nije bilo dovoljno za Koko koja je želela da podeli novi miris sa celim svetom.

16. decembra 1924. godine parfem je po prvi put predstavljen u Njujorku. Bila je u pitanju veoma mala reklama koja informiše javnost da je Chanel 5 dostupan za prodaju u robnim kućama. Parfem je u Evropi dobio karakter fenomena, ali teško je objasniti rečima kakvu je euforiju izazvao u Americi.

Posle rata, 40-tih godina prošlog veka, Gabrijel je neprekidno razmišljala kako da parfem još više ispromoviše. Tako je rešila da svakom američkom vojniku koji se zatekao u Parizu, ponudi besplatno bocu parfema koju će po povratku kući pokloniti svojoj devojci. Zapamćeni su beskrajni redovi američkih vojnika koji su satima stajali u redu, da dočekaju dragoceni poklon.

Ono što je Merilin Monro izgovorila s početka ove priče - napravilo je od ovog parfema mit. Chanel 5, postao je simbol ženstvenosti  i sve su ga žene želele. 60-tih godina, slogan za ovaj parfem rekao je sve - “Svaka živa žena na svetu, voli Chanel No5."

Oživljavanje legende

Krajem 60-tih  godina prošlog veka, desilo se nešto što niko nije očekivao - parfemu je bila ugrožena popularnost sopstvenom komercijalnošću i masovnim prihvatanjem. Po prvi put u svojoj istoriji počeo je da se smatra zastarelim. Žak El, direktor divizije parfema u okviru Chanel kuće, odabrao je glumicu Katrin Danev za zaštitno lice. Tako se desilo da se povratak klasiku kakav je Chanel 5 u zlatnoj eri kinematografije pokazao kao dobar marketinški trik, pa je legendarni parfem postao tajno oružje slavnih filmskih zvezda koje su želele da ga se dočepaju.

Kasnije je Danev svoje mesto ustupila Kerol Buke koja je bila zaštitno lice 90-tih. 2003. godine nasledila ju je Nikol Kidman za honorar od 3, 7 miliona dolara. Gotovo da nema slavne glumice ili manekenke koja ga nije reklamirala! Nakon Nikol došla je Odri Totu, a danas je to Lili Roz Dep, ćerka Džonija Depa i Vanese Paradi.

Današnja popularnost

Priče o životu parfema Chanel 5 obavijene su mnogim kontroverzama, misterijama  koje nisu uvek tako sjajne i lepe. Budimo realni, mnogi potezi koje je Gabrijel Koko Šanel napravila u životu dovođeni su u pitanje i nisu baš uvek bili seksi poput ovog parfema.

Ali jednu stvar ne može niko da joj ospori-činjenicu da je sve što je kreirala postalo legenda. Parfem danas ima gotovo mitsku auru, a sve žene dobijaju dozu luksuza i glamura za kojim čeznu, dovoljno je da samo poprskaju 5 kapi parfema.

N.V.T.

Luxury Experience