Jaguar XE stigao na domaće tržište

U godini kada slavi veliki jubilej, 80 godina od osnivanja brenda, eminentni britanski  proizvođač lansirao je potpuno novi model XE, koji je upravo stigao u prodajni salon Grand Motorsa, zvaničnog uvoznika i servisera vozila marke Jaguar za Srbiju.

Ovaj atraktivni novitet zapravo je najmanji model sa čuvenim znakom plemenite mačke – dugačak je 4.670, širok 1.850 i visok svega 1.416 mm. Dakle, napada  segment kompaktnih premijum limuzina, i to veoma ambiciozno.

Sportski oblikovana karoserija ističe skladne proporcije i atraktivne detalje. Ispod privlačne spoljašnjosti krije se poslednja reč tehnologije – modularna platforma koja je, baš kao i karoserija, najvećim delom izrađena od aluminijuma. Zahvaljujući tome, XE ponosno nosi „etiketu“ najlakše i najčvršće Jaguarove limuzine ikada. Naglašen sportski stav potvrđuje i vrhunska aerodinamika sa koeficijentom otpora vazduhu od svega 0,26. Da konstruktori ništa nisu prepustili slučaju svedoči i to što Jaguar XE može da se pohvali dvostrukim ramenima, dok većina konkurenata dolazi sa prednjim oslanjanjem tipa MacPherson. Pozadi, umesto multilink veze prednost je dobila napredna integralna veza. Sve to je implementirano kako bi se dinamika i kvalitet vožnje podigli na novi nivo.

Pogonska gama na domaćem tržištu za početak obuhvata jedan dizel i tri benzinska agregata, koji snagu prenose do zadnjih točkova preko šestostepenog ručnog ili ZF automatskog menjača sa osam „brzina“. Dizel pripada potpuno novoj Ingenium generaciji – snažan je i štedljiv u isto vreme. Ima varijabilno otvaranje ventila i raspolaže sa 180 KS i 380 Nm obrtnog momenta, što je dovoljno da ubrzanje od 0 do 100 km/h postigne za 7,8 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 225 km/h i prosečnu potrošnju od svega 4,2 litra na 100 km. Benzinski turbo od 2.0 litra je ponuđen u dva nivoa snage – od 200 KS (237 km/h; 0 – 100 km/h 7,7 s; 7,5 lit/100 km) i 240 KS (250 km/h; 0 – 100 km/h 6,8 s; 7,5 lit/100 km). Najsnažniji 3.0 V6 sa kompresorom oslobađa čak 340 KS, za prenos snage koristi isključivo automatski menjač te ubrzava do „stotke“ za 5,1 sekundu i sa lakoćom dostiže „špic“ od 250 km/h.

Vozaču su na raspolaganju četiri režima vožnje – EKO, dinamični, zimski i normalan, a tu je i čitav niz naprednih bezbednosnih sistema i asistencija. Recimo, Jaguar XE može biti opremljen sistemom stereo kamera sa radarom dometa 100 metara, koji pri brzinama do 80 km/h automatskim kočenjem sprečava naletanje na vozilo ispred. Tu su i adaptivni tempomat, sistem nadzora mrtvih uglova, poluautomatsko parkiranje, prvi laserski head up displej... Za maksimalno prijanjanje na klizavim i zahtevnim podlogama uveden je sistem ASPC (All Surface Progress Control) utemeljen na terenskoj tehnologiji koja je preuzeta od Land Rovera.

Od paketa opreme pripremljeni su osnovni Pure, zatim Prestige, R-Sport sa karakterističnim aerodinamičkim dodacima, Portfolio, kao i ekskluzivni S – rezervisan za najsnažniju V6 verziju. Kako i dolikuje renomeu čuvene britanske marke, unutrašnjost modela XE predstavlja pravu malu oazu luksuza. Mnogobrojne kombinacije uređenja  nude izbor detalja od ebovine, brušenog, reljefnog ili urezanog aluminijuma, satenskog drvenog furnira, itd.  Za servisne informacije i zabavu zadužen je In Control infotainment sistem sa touch screen ekranom od 8.1 inča. Intuitivni interfejs omogućava jednostavan pristup svim funkcijama, kao i glasovnu kontrolu. Preko aplikacije, korisnici IOS i android uređaja između ostalog mogu da „pristupe“ automobilu sa bilo kog mesta i da, recimo, provere koliko ima goriva u rezervoaru, da otključaju i zaključaju vrata, podese tajmer za aktiviranje klimatizacije... U sklopu multimedijalnog sistema na raspolaganju su i USB i IPod konektori, dinamička kontrola jačine zvuka, a oni koji žele vrhunsko ozvučenje uživaće u mogućnostima Meridian sistema sa 11 zvučnika i subwoofer-om.

Početna cena u Srbiji iznosi 36.440 evra, a odnosi se na model Jaguar XE 2.0 D Pure, dok je na vrhu ponude Jaguar XE 3.0 V6 S po ceni od 54.170 evra. 

O BRENDU

Jaguar se pojavio 1922. godine pod drugim imenom kompanije i sa drugačijim dizajnom. Kompaniju osnovali William Lyon i William Walmsley pod imenom Swallow Sidecar. Prvi Jaguar proizveden je 1932. godine. Sve do 1945. godine svi automobili su nosili inicijale fabrike SS, kada su sklonjeni zbog sličnosti sa nacističkim simbolima i novo ime postalo  Jaguar.

Kompanija je u proizvodnji više bila fokusirana na glamurozan stil nego na performanse i pouzdanost automobila. Zbog toga su trpeli jednak broj kritika kao i pohvala u javnosti.  Sa sedištem u Coventry-ju, u Velikoj Britaniji, glavna Jaguar-ova fabrika se sve do danas uglavnom bavi dizajnom  i montažom.

Nakon što su proizveli niz luksuznih vozila tokom 30-ih godina kao što su 1932 SS1 i sportski model SS90, Jaguar je zadivio automobilsku industriju lansiranjem  XK120, najbržim  automobilom tog doba. Sportski 3.4 litarski motor sa 180 konjskih snaga, XK je mogao da dostigne iz mesta 125 milja po satu za manje od 5 sekundi.  Njegova dostupnost i sportski izgled dali su ovom automobilu status ikone.

XK 120 je proizveden u preko 10,000 primeraka i postao je prvi Jaguar-ov izvozni model. Kao nadograđene verzije usledili su XK 140 i XK 150.

Tokom 50-ih Jaguar je stavio naglasak na proizvodnju  salonskih automobila. Prvi potpuno nov model je bio Mk VII, ali uprkos tome što da je posedovao hvaljeni XK motor, nije bio mnogo uspešan.

Mk II je dokazao suprotno postavši drugi najprodavaniji Jaguar-ov model tog vremena. Proizveden je u oko 123,000 primeraka.

Do 60-ih Jaguar je izgradio snažnu reputaciju  koja je dodatno ojačana lansiranjem E-type modela. Zvanično predstavljen na Ženevskom salonu automobila 1961. godine, E-type je pobrao sve simpatije i porušio sve rekorde. Lep za oko i neverovatno brz mogao je da razvije neverovatnih 150 milja po satu. Naslednik C i D-type modela bio je nešto što nije do tad viđeno.

E-type je bio tehnološki poboljšan u odnosu na svoje prethodnike sa sportskim motorom, kočionim diskovima na sva četiri točka i nezavisnim zadnjim vešanjem. Bio je noćna mora za trkačke staze, čak je nadmašio i Ferrari.

Nakon što je proizvedeno preko 70,000 primeraka proizvodnja je stala 1975. godine kada je zamenjen sa ne toliko uspešnim XJS modelom. Penzionisanje Williama Lyons-a 1972. godine bio je veliki udarac za kompaniju koja nije bila sposobna da raste na temeljima koje su postavili osnivači. Od bankrota ih je spasila Leyland Company.  Od 1989. godine Jaguar je postao deo Ford Motor Company  zajedno sa British Land Rover-om.

Od 2008. godine Jaguar i Land Rover su u vlasništvu indijske kompanije Tata Motors.  Jaguar-ova trenutna linija se sastoji  od luksuznih modela kao što su XJ,  osvežena verzija XF kao zamena za S-type, sportski model XK i X-type model.

Više o automobilima...

Luxury Experience